Kuidas veebipoest ostes mitte petta saada?
E-poest kauba tellimine võimaldab mugavalt ja sageli ka soodsalt tellida kaupa otse koju, hoides nii kokku aega ja raha. E-poodide käive suureneb iga aastaga ja nende kaudu liigub aina rohkem raha, mistõttu on e-poed kui teenimisvõimaluse avastanud ka küberkurjategijad, kes soovivad saada endale ostleja raha, saatmata vastu lubatud kaupa või teenust, või varastada krediitkaardiandmeid. E-poes ostlemist ei tasu karta, kuid nagu ikka, tuleb olla tähelepanelik. Internetis oste tehes kehtib lihtne reegel – kontrolli kõike!
Mida jälgida veebipoest ostes?
- Kontrolli, et pakkumine on päris. Kui pakkumine tundub liiga hea, et olla tõsi…, siis suure tõenäosusega ongi tegemist pettusega.
- Kasuta kodumaiseid või tuntud välismaiseid e-poode, mis pakuvad ostugarantiid, ehk kui kohaletulnud toode ei vasta sinu ootustele või on katki, siis kantakse sulle raha tagasi või saadetakse uus toode.
- Uuri e-poe tausta guugeldades (maksuvõlg poepidajal, teiste klientide tagasiside foorumites vmt) või uuri kogemusi sõpradelt. Eesti e-poodide puhul kontrolli ka tarbijakaitseameti musta nimekirja.
- Uuri toote või teenuse tausta ja hinnanguid veebis. Loe, mida teised arvavad kauba või teenuse kohta ja kas teenuse tellimust on lihtne lõpetada-tühistada. Suhtu veebipoes olevatesse arvustustesse skepsisega – neid on lihtne võltsida.
- Veendu, et veebipoe aadress on täpselt selline, nagu peaks olema, kasutatud on krüpteeritud ühendust (veebiaadressi alguses on https, mitte http) ja veebipoe turvasertifikaadid kehtivad.
- Vaata e-poe välimust. Kirjavead, tekstiga sobimatud või halva kvaliteediga pildid ja muud kahtlased pisiasjad ei kuulu usaldusväärse kaupmehe arsenali.
- E-poe kasutamisel mõtle, kas vajad seal kontot, või on lihtsam teha tellimus külalisena, vältides nii järjekordset kontot, kust võivad tekkida andmelekked (andmelekked saavad tihti alguse kehvasti turvatud veebipoodidest, kuhu inimesed ise oma andmed sisestanud on).
- Tellimuse vormistamisel mõtle, kas kõiki küsitavaid andmeid on tellimuse täitmiseks vaja, ja anna poele vaid need andmed, mida tellimuse täitmiseks otseselt tarvis on. Näiteks tellides kaupa pakiautomaati, on e-poel kindlasti vaja teada teie telefoninumbrit, aga kodust aadressi mitte.
- Makse tegemisel eelista pangalingi kaudu maksmist või kasuta muid turvalisi maksevõimalusi. Krediitkaardiga maksmisel kontrolli enne kaardiandmete sisestamist poe tausta eriti hoolikalt ja kahtluse korral loobu selle e-poe kasutamisest.
Võta kohe ühendust oma pangaga, kui:
- kahtlustad, et sinu krediitkaardi andmed on varastatud;
- märkad oma panga- või krediidikontol kahtlasi tehinguid;
- kaupmees ei vasta või sa ei ole tema vastusega rahul. Võimalik, et saad krediitkaardimakse tühistada või vältida edasisi vargusi.
Kui oled langenud pettuse ohvriks, siis teavita sellest politseid: https://cyber.politsei.ee/ ning RIA intsidentide käsitlemise osakonda: cert@cert.ee.
Tarbijaõiguste kohta leiad rohkem infot siit: https://ttja.ee/
Lisainfo
Euroopa Liidus registreeritud e-poodidele on seadusega pandud kohustus avaldada andmed, mis võimaldab neid identifitseerida.
E-poe veebilehel peab kindlasti olema järgmine teave:
- ettevõtte andmed (nimi, äriregistrikood, aadress, kontaktandmed jne);
- e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu probleemide puhul pöörduda;
- pretensiooni esitamise ja garantii tingimused, millistel tingimustel tagastatakse sobimatu kaup ning kes kannab tagastamiskulud;
- maksemeetodite ja tarne tingimused.
Nende andmete puudumisel ei ole tegemist seadusekuuleka kauplejaga! Ostjatele e-ostude tegemisel kindlustunde tagamiseks annab Eesti E-kaubanduse Liit nõuetele vastavatele e-poodidele välja „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist.